
Projekt "Baw się z nami matematykami"
Przez ostatni miesiąc w naszej szkole kontynuowane były zajęcia matematyczne zgodnie z planem. Uczniowie pracując w trzech grupach zajęciowych ćwiczyli swoją wyobraźnię przestrzenną poprzez poznanie różnych brył. Omawialiśmy budowę prostopadłościanów, graniastosłupów i ostrosłupów. Uczniowie liczyli wierzchołki, krawędzie i ściany manipulując modelami brył. Poznali również bryły platońskie i ich własności, a także tworzyli własne bryły z kolorowego papieru. Podczas kolejnych zajęć poznawaliśmy różne gry matematyczne, które pochodziły z zasobów prywatnych nauczycieli matematyki. Uczniowie także odkryli, że w domach posiadają „gry matematyczne”. Graliśmy wspólnie ucząc się przestrzegania reguł, tworzenia strategii oraz ćwicząc zagadnienia z wielu działów matematyki, m.in.: symetrię, działania na liczbach całkowitych, rozpoznawanie wielokątów, szacowanie itp.
Uczniowie tworzyli domina matematyczne, które później układali wymieniając się swoimi pracami. Powstały także pomysły, które zostaną wykorzystane podczas kolejnych spotkań (zajęcia w ramach projektu zakończyły się, ale wielu uczniów deklaruje uczestnictwo w dalszych spotkaniach i chcą „Bawić się z nami matematykami”).
Bardzo ciekawymi zajęciami okazały się również te, podczas których uczniowie przypomnieli sobie jednostki masy, uczyli się ważyć przedmioty na różnych wagach. Niektórzy uczniowie przypomnieli sobie, inni zaś dopiero poznali pojęcia brutto, netto i tara. Umiejętności te były bardzo potrzebne i dobrze wykorzystane podczas wspólnego pieczenia kruchych ciasteczek, gdzie należało odmierzyć odpowiednie ilości składników, zagnieść rozwałkować ciasto, wyciąć ciasteczka z pomocą foremek i ułożyć na blaszkach do pieczenia. Bardzo ważną funkcję pełnił uczeń, który z precyzją pilnował czasu i temperatury pieczenia w piekarniku. Wszystko odbywało się pod opieką nauczycieli oraz zaproszonych rodziców. Dorośli pilnowali aby nikomu z uczestników zajęć nie stała się krzywda, ale ograniczyli się wyłącznie do obsługi gorącego piekarnika i wkładania oraz wyjmowania gorących blaszek. Z pozostałymi zadaniami uczniowie świetnie poradzili sobie sami, a najlepiej z konsumpcją pysznych ciasteczek. Dotarły do nas informacje, że w domach uczestników projektu też odbyło się wspólne pieczenie. Dziękujemy mamom, które pomogy przeprowadzic te zajęcia, były to panie: Kamila Cieślak, Agnieszka Winiarczyk, Justyna Pawlik oraz Agnieszka Pawlus.
Planujemy w okresie od 12-16 grudnia wykonać na korytarzu szkolnym wystawę oraz warsztaty orgiami prowadzone dla wszystkich chętnych uczniów klas 4-6. Z wystawą zapoznają się również rodzice uczniów, bo w tym czasie będą odbywały się zebrania z rodzicami.
Uczniowie są bardzo zadowoleni z udziału w zajęciach projektowych, więc postanowiono, że zajęcia będą kontynuowane w miarę potrzeb oraz chęci uczniów.
Zauważyłam również, że niektóre osoby biorące udział w projekcie, które nie zawsze osiągały sukcesy podczas lekcji matematyki, nabrały odwagi do aktywniejszego udziału w zajęciach, wyrażają chęć wykonywania dodatkowych zadań w domu.
Jestem przekonana, że udział w projekcie spełnił nasze oczekiwania.
Zajęcia prowadziły: p. Justyna Hurka i p. Jolanta Wróblewska