Tutaj powinien być opis

EUROPEAN DAY OF LANGUAGES

26 września 2018 roku obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień  Języków. Nauczyciele „językowcy” w ramach realizacji innowacji metodycznej pt: „Language Games” przeprowadzili w tym dniu szereg działań, mających na celu promowanie  nauki języków obcych.

            Inspiracją do powstania niniejszej innowacji było dążenie do zainteresowania uczniów językami obcymi i wpojenia im przekonania, że we współczesnym świecie znajomość języka jest przyszłością. Aby osiągnąć ten cel, niezbędne było uatrakcyjnienie sposobu języków obcych w szkole. Program innowacji zakładał, że nauka języka angielskiego nie będzie kojarzyć się uczniom z obowiązkiem siedzenia w szkolnej ławce i długą listą słów do zapamiętania. Przeciwnie – atrakcyjna forma miała przyczynić się do znaczącego pogłębienia znajomości języków  oraz zmotywowania uczniów do samodzielnej nauki poprzez ukazanie ich wszechobecności we współczesnym świecie. W praktyce pedagogicznej nauczyciele języków obcych stykają się z wieloma grupami uczniów o dużej rozpiętości wiekowej, prezentującymi zróżnicowany poziom zaawansowania językowego. Zaobserwowanym przez nauczycieli zjawiskiem jest fakt, że atrakcyjna forma zajęć przyczynia się przede wszystkim do zainteresowania młodych ludzi językiem obcym, a co za tym idzie, do znaczącego pogłębienia znajomości tegoż języka oraz motywowania uczniów do samodzielnej nauki. 

            Wprowadzenie innowacji metodycznej „Language Games” podyktowane było chęcią stworzenia uczniom naszej szkoły możliwości nauki w sposób inny niż dotychczas. Dzięki zróżnicowanym metodom i technikom pracy wszyscy zainteresowani uczniowie mogli przyczynić się do osiągnięcia ostatecznego celu, którym stało się pogłębienie wiedzy na temat różnych krajów i ich języków. Przytoczenie uczniom powszechnie znanych utworów muzycznych, wykonywanych w rożnych językach uświadomiło społeczności szkolnej, iż język obcy jest nieodłączną częścią codziennego życia. Wystawa i degustacja charakterystycznych dla danego kraju potraw, ukazała jak wiele składników, pojawiających się na polskim stole pochodzi z innych państw. Rywalizacja w turnieju pozwoliła na zdobycie nowych wiadomości i utrwalenie zdobytej dotychczas wiedzy. Dekoracja szkolnych korytarzy tj. plakaty, flagi, nazwy miast i państw, słówka w różnych językach umożliwiły osadzenie działań innowacyjnych w kontekście kulturowym. Zdając sobie sprawę, iż wiedza na temat krajów posługujących się danym  językiem obcym jest kluczowa do zrozumienia języka i ludzi tam mieszkających, przygotowano szereg wydarzeń mających odbyć się owego dnia w naszej szkole. Wszystkie działania umożliwiły kształtowanie w naszych uczniach postawy poszanowania wobec innych kultur oraz tolerancji dla odmienności i różnorodności w ogólnym tego słowa znaczeniu. Wszystkie działania miały na celu uświadomić uczniom, że znajomość języków obcych to ich droga ku przyszłości, a dzięki znajomości języka świat stoi przed nimi otworem

            Główne założenia pracy miały na celu: wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej podczas turnieju, zapoznanie z historią i geografią poszczególnych państw, wyszukiwanie ciekawostek na temat danego państwa i jego języka, zaangażowanie do prac całej społeczności szkolnej – stworzenie międzynarodowych klas, przełamanie bariery językowej dzięki wspólnemu śpiewaniu w różnych językach, wdrożenie pracy metodą projektu, zastosowanie różnorodnych metod ułatwiających przyswajanie języka obcego.

            Zakres działań obejmował: wystawę i degustację charakterystycznych dla danych krajów  potraw, charakterystykę  i pokaz typowego/tradycyjnego dla danego kraju stroju, Turniej wiedzy o językach „Szkolni Poligloci”, językowe tańce-połamańce (językowe karaoke) oraz dekorację szkoły – plakaty, flagi, ciekawostki.

            Celem innowacji było wdrażanie pozytywnych  nawyków związanych z tolerancją, otwartością na inne kultury i tradycje,  jak również podniesienie motywacji do nauki języków obcych. Spodziewanym efektem wprowadzenia innowacji w jej aspekcie metodycznym, ma być zwiększenie świadomości i kompetencji wśród nauczycieli języków obcych biorących udział w jej realizacji.

            Wszystkie działania przeprowadzono w ramach pracy zespołu nauczycieli języków obcych. Dzięki zaangażowaniu p. K. Wawrzonowskiej, p. A. Pawlak, p. D. Ciepielewskiej i p. J. Trepczyńskiej  Europejski Dzień Języków stał się faktem w naszej szkole. Autorem innowacji „Language Games” jest Joanna Kujawa.