Tutaj powinien być opis

WHAT DO YOU KNOW ABOUT YOUR TOWN?/ZNAM SWOJE MIASTO

31 maja zakończono działania w ramach pracy nad dwujęzyczną innowacją programowo-metodyczną pt: „Znam swoje miasto”/”What do you know about your town?”

W innowacji udział brali chętni uczniowie, którzy pragnęli poszerzać znajomość języka angielskiego oraz doskonalić umiejętności z języka polskiego, jak również zgłębiać wiedzę na temat własnego miasta. Sposób naboru odbył się na zasadzie dobrowolności i powszechnej dostępności. Wszystkie działania trwały od października 2018 do maja 2019r. Realizatorami byli uczniowie klasy V d i VI b szkoły podstawowej z wychowawcami.

Innowacja adresowana była  do uczniów o wysokich kompetencjach językowych. Praca miała ich przygotować do dalszej nauki, a przede wszystkim dać możliwości osiągnięcia płynności i biegłości w posługiwaniu się językiem angielskim i polskim poprzez nacisk na poszerzanie zasobu słownictwa w kontekście kulturowym i umiejętność swobodnej komunikacji w formie ustnej oraz pisemnej. Uczniowie pracowali w oparciu o materiały dodatkowe - adaptowane materiały literackie, publicystyczne, filmowe oraz materiał multimedialny. Innowacja miała zachęcić i zmotywować uczniów do zgłębięnia wiedzy na temat swojej małej ojczyzny jaką jest ich własna miejscowość. Poza tym bardzo ważne było uwrażliwienie dzieci na poprawności stosowania zasad języka polskiego, tworzenia różnych form wypowiedzi pisemnej oraz tłumaczenia ich na język angielski.

Inspiracją do powstania innowacji było dążenie do zainteresowania uczniów językiem angielskim i wpojenia im przekonania, że we współczesnym świecie język angielski jest przyszłością. Aby osiągnąć ten cel, niezbędne było uatrakcyjnienie sposobu nauczania języka obcego w szkole. Program innowacji zakładał, że nauka obu języków nie będzie kojarzyć się uczniom z obowiązkiem   siedzenia w szkolnej ławce i długą listą słów i pojęć do zapamiętania.   Przeciwnie – atrakcyjna forma zajęć (wykorzystanie różnego rodzaju narzędzi TIK oraz innych niż dotychczas metod i form nauczania) przyczyniła się do znaczącego pogłębienia znajomości języka angielskiego, rozwoju języka polskiego oraz zmotywowała uczniów do samodzielnej nauki poprzez ukazanie wszechobecności języka angielskiego we współczesnym świecie. Wprowadzenie w szkole innowacji pedagogicznej „Znam swoje miasto”/ „What do you know about your town?” podyktowane było chęcią stworzenia uczniom  możliwości nauki języka angielskiego i polskiego w sposób inny niż dotychczas. Celem głównym innowacji było stworzenie gry miejskiej, która stała się odpowiedzią na potrzebę zdobycia  wiedzy na temat miasta, w którym uczniowie mieszkają, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.

Uwzględniając fascynacje współczesnych uczniów, innowacja stała się płaszczyzną umożliwiającą połączenie nauki obu języków z powszechnym hobby dzieci. Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem komputera, tablicy multimedialnej i Internetu. Uczniowie rozwijali swoje umiejętności poprzez zastosowanie zróżnicowanych metod nauczania. W ramach korzystania z zasobów Internetu, odwiedzali wiele stron i portali internetowych, pełnych atrakcyjnych gier i zabaw dla uczących się języka. Opierając się na głównych założeniach innowacji, nauka języków z jednoczesnym poznaniem historii miasta stała się dla uczniów wspaniałą przygodą i zachęciła ich do dalszego poszerzania swoich umiejętności. Ważne  było uświadomienie uczniom, że znajomość ojczystego języka, używania go zgodnie z wszelkimi prawidłami czyni z nich prawdziwych Polaków świadomych swojego pochodzenia i historii. Natomiast język angielski to ich droga ku przyszłości, a dzięki znajomości języka świat stoi przed nimi otworem.

Efektem końcowym wszystkich działań było przygotowanie gry miejskiej dla uczniów szkoły i mieszkańców. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach dotyczyły: wykorzystania technologii informacyjno-komunikcyjnej podczas zajęć, zapoznania z historią i ciekawostkami dotyczącymi miasta, wdrożenia pracy metodą projektu.

Tematyka zajęć odnosiła się do zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego klasy IV-VIII i utrwalała: znajomość środków językowych, znajomość zasad ortograficznych, rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, redagowanie wypowiedzi, przetwarzanie wypowiedzi.