
ZASADY PRACY W CZASIE CZASOWEGO OGRANICZENIA FUNKCJONOWANIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. LOTNIKÓW POLSKICH W MIROSŁAWCU
I INFORMACJE OGÓLNE
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z ustalonym dla każdego oddziału planem lekcji.
- Podstawowym narzędziem komunikacji między nauczycielami, uczniami i ich rodzicami jest dziennik elektroniczny (Librus-Synergia)
- Dodatkowo lub w przypadku problemów technicznych dopuszcza się inne metody komunikacji (e-mail, facebook, massenger, sms, telefon itp.) przyjęte wspólnie przez nauczyciela, uczniów i rodziców danej grupy lub klasy, taką informacji należy dodać w notatce lekcji.
- Użytkownicy (uczniowie i nauczyciele) mają obowiązek codziennego logowania się
do systemu. - Rodzice nadzorują logowanie uczniów i odpowiadają za ich bezpieczeństwo i higienę pracy w czasie zdalnego nauczania.
II ZADANIA DLA UCZNIÓW
- Uczniowie mają obowiązek codziennego logowania się do systemu i wykonują zadania
z przedmiotów zaplanowanych w planie lekcji na dany dzień. - Uczniowie mają czas na zapoznanie się z treścią zajęć od godziny 8.00 do 19.00 potwierdzając swoją aktywność zalogowaniem się, lub przekazaniem informacji innym sposobem.
- Uczniowie są zobowiązani do realizacji zadań, wynikających z obowiązku szkolnego,
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. - Uczeń zobowiązany jest do aktywnego udziału w zajęciach oraz podejmowania określonych przez nauczyciela aktywności, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem
i dających podstawę do wystawienia oceny. - Uczniowie odsyłają nauczycielom wskazane prace, które mogą być ocenione.
- Wszelkie problemy i trudności związane z wykonaniem zadań uczniowie mogą wyjaśnić
z nauczycielem poprzez e-dziennik lub inny komunikator ustalony przez nauczyciela
z uczniami. - Uczniowie, którzy nie mają dostępu do wymaganych warunków technicznych kształcenia na odległość, mają obowiązek poinformowania o trudnościach wychowawcę klasy, a wychowawca informuje o tym fakcie dyrektora szkoły.
- Dla uczniów bez dostępu do komputera, internetu nauczyciele ustalają inną formę przekazania materiałów do nauki.
- Wszystkie materiały związane z poszczególnymi lekcjami przesyłane są uczniom i rodzicom przez nauczycieli poprzez dziennik elektroniczny, przez zakładkę ZADANIA DOMOWE. Uczniowie pracują zgodnie z instrukcją podaną przez nauczyciela. W przypadku konieczności odesłania wykonanej pracy, uczniowie odsyłają ją zgodnie z poleceniem nauczyciela (poprzez zakładkę ZADANIA DOMOWE, e-mail, zdjęcie na messengerze itp.)
III ZADANIA DLA NAUCZYCIELI
- Nauczyciele przekazują materiały do pracy dla ucznia za pośrednictwem dziennika Librus lub innych form komunikacji, nie później niż do godz. 8.00 w dniu, w którym przypada dana lekcja.
- Za odnotowanie aktywności dziecka na danej lekcji odpowiada nauczyciel przedmiotu (każdy nauczyciel sprawdza w statystyce logowań, czy danego dnia dziecko było zalogowane w dzienniku Librus w godzinach 08.00 – 19.00, po czym odnotowuje we frekwencji AKTYWNY/NIEAKTYWNY).
- Za monitorowanie obecności ucznia potwierdzonej jego aktywnością (logowaniem do dziennika elektronicznego) odpowiada wychowawca klasy.
- Za monitorowanie obecności ucznia potwierdzonej jego aktywnością odpowiada wychowawca klasy.
- Tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas powinien uwzględniać w szczególności:
a) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
b) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
c) możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
d) łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
e) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- Nauczyciele dostosowują treści kształcenia do możliwości uczniów, biorąc także pod uwagę uczniów posiadających opinie PPP i orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Nauczyciel planuje lekcję z danego przedmiotu tak, by cała praca ucznia nie przekraczała 20-25 minut.
- Nauczyciele zobowiązani są do przygotowania materiału w taki sposób, by nie wymagał on ciągłej pracy przy komputerze, przyjmując zasadę, że łączny czas pracy z ekranem w czasie wszystkich zajęć w ciągu dnia w klasy I-III nie powinien być dłuższy niż 60 min., w kl. IV-VI nie więcej niż 90 min., a klasy VII i VIII do 2 godzin.
- Wszelkie zadania należy planować tak, by uczniowie wykorzystywali głównie podręczniki, zeszyty ćwiczeń, karty pracy.
- Nauczyciele nie mogą wymagać od uczniów drukowania kart pracy czy innych materiałów.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
a) materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,
b) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
c) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
d) innych niż wymienione w lit. a–c materiałów wskazanych przez nauczyciela,
- Nauczyciele muzyki, plastyki, techniki i nauczyciele wychowania fizycznego ograniczają konieczność wykorzystywania narzędzi multimedialnych przy realizacji obowiązkowych treści programowych.
- Nauczyciele specjaliści, realizując naukę na odległość, zobowiązani są do dostosowania sposobów oraz metod pracy do potrzeb i możliwości ucznia, w tym wynikających
z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych - Pedagodzy szkolni prowadzą konsultacje dla uczniów i rodziców
w godzinach swojej pracy. Konsultacje odbywają się poprzez e-dziennik lub inne komunikatory.
IV SPOSÓB MONITOROWANIA POSTĘPÓW UCZNIÓW ORAZ SPOSÓB WERYFIKACJI WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW
1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane będą przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dającym podstawę do oceny pracy ucznia.
2. Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów odbywać się będzie w formach przyjętych w Wewnątrzszkolnym Zasadach Oceniania i Przedmiotowych Zasadach Oceniania,
z zastrzeżeniem, że sposób zastosowania danej formy musi uwzględniać wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość.
3. Uczeń musi być powiadomiony o ocenianiu danej aktywności, określonej przez nauczyciela w informacji do ucznia w momencie zlecania zadania.
4. Wszelkie formy sprawdzenia wiedzy muszą być zgodne są zasadami obowiązującymi
w szkole z zastrzeżeniem, że organizacja tych form musi zakładać określony przedział czasowy na wykonanie tej aktywności, w celu umożliwienia uczniom zorganizowanie dostępu
do komputera i internetu.
5. Nauczyciel oceniający ucznia musi uwzględniać pojawiające się trudności techniczne w związku z kształceniem na odległość i dostosować sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności do indywidualnych sytuacji (np. co najmniej jeden dzień na odesłanie przez ucznia pracy).
6. Oceny uczniów nauczyciel niezwłocznie wpisuje do dziennika elektronicznego.
7. Uczeń ma prawo do zgłoszenia braku wykonania zadania ze względu na stan zdrowia lub inną przyczynę, z tym, że informacja ta, musi być potwierdzona przez rodzica.
8. Rodzice informowani są o postępach swoich dzieci przez wpisy w dzienniku elektronicznym lub, w razie konieczności, indywidualny kontakt mailowy bądź telefoniczny z nauczycielem przedmiotu albo wychowawcą.
9. Warunki i sposób przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego
i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny zostaną ustalone i wprowadzone w życie odrębnym zarządzeniem dyrektora szkoły.
IV ZASADY WSPÓŁPRACY
1. Dyrektor szkoły koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami oraz rodzicami.
2. Nauczyciele zgłaszają pojawiające się problemy dyrektorowi lub wicedyrektorowi szkoły, uczniowie – wychowawcy klasy lub nauczycielowi przedmiotu, rodzice – wychowawcy klasy, nauczycielom przedmiotów a także dyrektorowi lub wicedyrektorowi
3. Nauczyciele zobowiązani są do codziennego, zgodnie z pięciodniowym tygodniem pracy, odbierania poczty służbowej lub wiadomości wysłanej przez komunikator na e-dzienniku.
4. Nauczyciel w godzinach określonych w tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, obowiązującym przed wejściem rozporządzenia, jest w stałej gotowości do pracy.
5. Każdy uczeń i rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia, codziennie w godzinach pracy nauczyciela poprzez e-dziennik lub w innym czasie i formie uzgodnionej między nauczycielem a uczniami i rodzicami (np. facebook, messenger, telefon).
V SPOSÓB DOKUMENTOWANIA REALIZACJI ZADAŃ
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne w oddziałach, zajęcia w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, zobowiązani są do regularnego odnotowywania tematu lekcji w dzienniku elektronicznym.
3. Nauczyciele - specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne, zobowiązani są do odnotowania tematu zajęć, form, metod i sposobów pracy z uczniem w dzienniku elektronicznym.
4. Pedagodzy, wychowawcy świetlicy, dokumentują swoją pracę w e-dzienniku, zapisując wszystkie podjęte działania.
5. Bibliotekarz, nauczyciele wspomagający i nauczyciele specjaliści dokumentują swoją pracę w zakładce „Dodatkowe godziny nauczyciela”.
6. Zapisy w dzienniku dotyczące realizacji tematów, zrealizowanych zadań na rzecz uczniów, kontaktów, konsultacji i zleconych prac itp., będą podstawą zaliczenia do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
7.Nauczyciele mają możliwość weryfikacji realizowanego programu nauczania tak,
aby dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.